انواع نخ نسوز عبارتند از :

۱ – نخ نسوز سرامیکی یا طناب سرامیکی (Ceramic Yarn) نسوز :

طناب و نخ نسوز سرامیک از فیبر سرامیکی مبتنی بر آلومینو سیلیکات درجه حرارت بالا ترکیب شده با فیبر شیشه تقویت شده ، این نخ نسوز می تواند با مسلح سیم دار یا بدون سیم (ساده) باشد. این محصول سفید و بی بو است، مناسب برای کاربردهای دمای بالا تا ۲۳۰۰ درجه فارنهایت.

نخ نسوز سرامیکی یکی از بهترین نخ نسوز و طناب نسوز های جهان که هیچ محدودیتی از طرف سازمان بهداشت جهانی و اتحادیه اروپا روی آن اعمال نمی شود. نخ نسوز سرامیکی فاقد هرگونه عامل ارگانیکی و فرآوری های افزودنی است به همین علت خواص شیمیایی و فیزیکی خود را در حرارت بسیار بالا حفظ می کند و به مواد خطرناک تجزیه نمی شود.

نخ نسوز سرامیکی در ۳ نوع : ۱- نخ نسوز گرد ۲- نخ نسوز چهارگوش ۳- نخ نسوز به هم تابیده شده. به این نخ ها پکینگ فایبر سرامیک نیز گفته می شود.

کاربرد های نخ نسوز سرامیکی :

کوره ها و دیگ های بخار ، عایق بندی لوله ها و کابل ها ، به عنوان عایق یا واشر در دماهای بسیار بالا ، نخ نسوز سرامیکی کاربرد بالایی در کارخانه های ریخته گری، آلومینیوم و فولاد دارد ، همچنین از این نخ نسوز در کارخانه های کشتیرانی، پالایشگاه ها، نیروگاه ها و کارخانه های شیمیایی استفاده می شود. برای کنترل حرارت می توان از نخ نسوز سرامیکی برای نوار اگزوز ماشین های سنگین و نیمه سنگین ، خودرو ها و موتورها استفاده کرد

۲- نخ نسوز فایبر گلاس یا طناب فایبرگلاس :

نخ نسوز فایبرگلاس یا طناب فایبر گلاس از الیاف فایبر گلاس نوع  E با کیفیت بالا ساخته شده است، که به شکل های طناب نرم و طناب فشرده شده بافته می شود. نخ فایبرگلاس یا طناب فایبر گلاس نمی سوزد و برای استفاده در دمای مداوم تا ۶۵۰ درجه سانتیگراد بسار مناسب است.

نخ یا طناب فایبر گلاس قابل انعطاف و بسیار با دوام است همچنین مقاوم در برابر اسیدها  وقلیایی ها

نخ نسوز فایبرگلاس در ۲ نوع گرد و چهار گوش تولید می شود ، ۱- نخ فایبر گلاس چهارگوش (پکینگ فایبرگلاس) متراکم تر ، قوی تر ، نرم تر از نخ فایبرگلاس پیچ خورده است بیشتر در جاهایی که نیاز به مقاومت بیشتری نسبت به فشرده سازی و سایش مکانیکی دارند کاربرد دارد در مقابل ۲- نخ نسوز فایبرگلاس گرد و بافته شده ، بیشتر برای آب بندی دیگهای بخار ، کوره و درهای کوره ها ، کوره های سوخت چوب و واشر درب فر و کوره مورد استفاده قرار می گیرد همچنین نخ نسوز فایبرگلاس کاربرد زیادی در سطوح ناهموار دارد.

۳- نخ نسوز آزبست :

نخ نسوز آزبست یا طناب آزبست از فیبرهای آزبست بافته شده ساخته می شود و به صورت گرد، مستطیل یا مربع می باشد. نخ آزبست یکی از مهمترین محصولات ، منسوجات نسوز است . این محصول را با نام نخ کانال کولر نیز می شناسند . این نخ استفاده بسیار گسترده ای در پمپ سانتریفیوژها ، کمپرسور ها ، پمپ های خلا یا وکیوم پمپ ها و درزگیری پروانه کشتی ها و میکسر ها دارد. نخ نسوز آزبست دارای هدایت حرارتی خوب و مقاوم در برابر اسید ها و قلیایی ها است .در مقایسه با دیگر نخ ها و طناب های نسوز نخ آزبستی می تواند به هر حالتی شکل داده شود و در دماهای بسیار بالا تا ۵۵۰ درجه سانتی گراد به راحتی عمل کند ، بخصوص قادر به جلوگیری از گسترش آتش.

نخ نسوز آزبست

۴- نخ تفلون یا نخ نسوز تفلونی :

نخ تفلون یا پکینگ تفلون خالص ، از نخ تفلون خالص به صورت نوار منعطف در سطح مقطع مربع  بافته شده است  . این نخ انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد همچنین ضریب اصطکاک کم و مقاومت عالی نسبت به فشرده سازی دارد نخ تفلون می تواند در برابر مواد شیمیایی خورنده، حلال ها، روغن ها و نفت مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهد .

نخ نسوز نفلون جایگزینی مقرون به صرفه نسبت به پکینگ آزبست آغشته به تفلون است

به علت بهداشتی بودن نخ نفلون به عنوان آب بند، کاربرد گسترده ای در صنایعی مثل صنایع غذایی ، صنایع داروسازی ، صنایع کاغذ سازی و پمپ سازی  و  … دارد. مقاومت حرارتی نخ تفلون از -۱۸۰ تا +۲۶۰ درجه است نخ تفلون همچنین مناسب : درزگیر دریچه های صنعتی و پمپ های دوار ، پمپ های پیستونیو سانتریفوژها

۵- نخ نسوز گرافیت :

برای ساخن نخ نسوز گرافیت از گرافیت قابل انعطاف منبسط شده با حجم بالا استفاده می شود و با استفاده از الیاف پنبه , الیاف شیشه , سیم فولاد ضد زنگ , سیم مسی , فیبر کربن و… تقویت شده است.سپس طی فن آوری پیشرفته ای انعطاف پذیری این نخ توسط دستگاههای مختلفی تقویت شده تا خواص درزگیری این نخ کامل تر شود

نخ نسوز گرافیت واکنشی نسبت مواد شیمیایی از ۰PH تا ۱۴ ندارد ،  البته به استثنا اکسید کننده های قوی مانند اسید نیتریک و اسید سولفوریک

نخ گرافیتی

این نخ مناسب آب بندی پمپ ها و درزگیری آن ها برای کارکرد در دمای بالا ، فشار بالا و موارد خورنده

نخ گرافیت در دو نوع مسلح سیم دار  (سیم اینکنل و سیم استنلس استیل ضد زنگ) و بدون سیم ساخته می شود

از انواع نخ گرافیت می توان به : نخ نسوز گرافیت خالص ، نخ گرافیت مسلح شده با فایبرگلاس ، نخ گرافیت مسلح شده با سیم اینکنل ، نخ تفلون گرافیت یا پکینگ تفلون گرافیت  اشاره کرد.

 http://naatra.com