۱۸ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

تاریخچه آزبست و پارچه نسوز آزبستی

آزبست ماده بسیار تطبیق پذیر، قوی، ارزان و غیر قابل اشتعال است که در ساختمان، ساخت پارچه نسوز و ساخت و ساز ، که استفاده آن به ۲۵۰۰ سال گذشته برمیگردد.

ازبست همچنین یک ماده ی فیبر مانند بسیار سمی است که توسط هوا انتقال می یابد که باعث ایجاد تعداد زیادی از سرطان های غیر قابل درمان در انسان می شود که در معرض آن قرار دارند. آزبست در بسیاری از خانه ها در سراسر جهان است و هنوز استفاده می شود.

ازبست

کوزه شکسته هایی در فنلاند و سوئد که در ازبست کشف شده است

  • نسوزآوران آترا
  • چهارشنبه ۲۸ آذر ۹۷

انواع نخ نسوز

فروش انواع نخ نسوز :

نخ نسوز فایبرگلاس

نخ نسوز فایبرگلاس (Fiberglass Yarn) با فرایند از مرغوب ترین الیاف شیشه (Texturizing) در فشار بالا ساخت می شود .

نخ نسوز فایبرگلاس از مهمترین نخ و طناب های نسوز صنعتی است و به نام های طناب نسوز فایبرگلاس یا طناب و نخ نسوز الیاف شیشه نیز نامیده می شود.

نخ گرافیت

نخ گرافیت از گرافیت خالص قابل انعطاف و منبسط شده ساخته شده است و با استفاده از الیاف پنبه , الیاف شیشه , سیم فولاد ضد زنگ , سیم مسی , فیبر کربن ، تفلون  و… تقویت شده است.

نخ نسوز آزبست 

نخ نسوز آزبست یکی از مهمترین محصولات ، منسوجات نسوز است . این محصول را با نام نخ کانال کولر نیز می شناسند .
نخ نسوز سرامیکی 

نخ نسوز سرامیکی یا طناب سرامیکی (Ceramic Yarn) نسوز یا طناب نسوز  از الیاف نسوز آلومینو سیلیکات با کیفیت بالا تهیه می شود و برای افزایش مقاومت کششی و انعطاف پذیری بیشتر در آن از فیبر نسوز نیز استفاده می شود.

نخ نسوز الیاف شیشه ای

نخ الیاف شیشه ای (Glass Fiber Yarn) از الیاف اسفنجی بسیار سبک تشکیل می گردد و متریال استفاده شده در آن ۲۰% سبکتر از فایبرگلاس بوده و قابلیت انعطاف پذیری بیشتری نسبت به فایبرگلاس دارد و در آب بندی با فشار پایین مورد استفاده قرار می گیرد. 


نخ کولار یا ضد سایش 

کولار برای اولین بار توسط بانوی شیمیدان خانم استفانی کولک در آزمایشگاه دوپانت در سال ۱۹۳۰ توسعه یافت. کولار برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ به عنوان جایگزین سیم های فولادی در لاستیک ماشین های مسابقه ای به کار رفت.

نخ تفلون

نخ تفلون یا پکینگ تفلون خالص یا نخ تفلون خالص از نخ ptfe خالص تشکیل شده و کاربرد بسیار عمده ای در انواع آب بندها دارد مخصوصا در آب بند استاتیک البته در آب بند های داینامیک مثل روتاری ها هم کاربرد دارد .

  • نسوزآوران آترا
  • چهارشنبه ۲۸ آذر ۹۷

پکینگ نسوز و تاریخچه آن

پکینگ های آب بندی (پکینگ تفلون ، پکینگ گرافیت خالص ، پکینگ آرامید) بیش از ۵۰۰۰ سال است که با موهای بافته شده ی اسب و روغن حیوانات پوشش داده شده است  برای روانکاری (گریس زنی) و دیگر ویژگی های درزبندی استفاده می شوند. پکینگ های نسوز و آب بندی در سال های اخیر به شدت پیشرفت کرده است، اما به ویژه در ۳۰ سال گذشته به دلیل نگرانی های که محیط زیست در مورد نشت دریچه ها و شیر فلکه ها داشت و قوانین آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده (EPA)، به خط مقدم تولید این پکینگ ها رسیده است.

در هنگام استفاده از پکینگ های نسوز آب بندی ممکن مساله آب بندی و درزبندی به نظر ساده بیاید ولی متغیرهای زیادی را باید در هنگان درزبندی در نظر گرفت که هرکدام از این متغیر ها نقش های مختلفی و کاربردهای مختلفی داشته باشد.

برای شروع درک این مطلب مهم است که از چه نوع پکینگ نسوزی باید استفاده کرد : پکینگ ها برای کنترل نشتی از ناحیه منفذ ها و تنه ی دریچه ها و شیر ها طراحی شده اند .

این درزبندی با پکینگ ها کاملا باعث جلوگیری یا کاهش نشتی بین دسته ی شیر ها و دریچه ها با منفذ دریچه ها می شود.

 

  • نسوزآوران آترا
  • چهارشنبه ۲۸ آذر ۹۷

عایق کردن کوره ها توسط میکا رولی

عایق کردن کوره ها توسط میکا رولی

در سال ۱۹۹۷، کارخانه ذوب فلزات شلکو با ۹۰ کارمند در جکسونویل آلاباما، به دنبال راه حل بهبودی حذف پوشش های نسوز  از دو کوره القایی ۹ تنی بود. این کارخانه تصمیم گرفت از میکا رولی برای اینکار استفاده کند.

کارخانه شلکو کشف کرد که میکا رولی زمان برداشتن و حذف این پوشش های نسوز فرسوده تا ۵۰ درصد کاهش میدهد. مدیر کارخانه پی برد که کار کردن با میکا رولی بسیار راحت است او گفت : “کافیه میکا رولی را به طول برش داده، به طور عمودی روبروی دیواره نسوز کویل قرار داده محل اتصال ورق های میکا با هم را بچسبانیم (چسب نسوز) و آماده عایق کردن است ”

شلکو کشف کرد از زمانی که از میکا رولی استفاده کرده شکستگی و شکاف در حلقه های بالایی کوره و در وصله های دیواره ی نسوز کوره تقریبا از بین رفته است.

استفاده میکا رو در بوت های ذوب فلزات

میکا رولی همچنین از کویل کوره ها در برابر باله های آهن محافظت می کند

  • نسوزآوران آترا
  • چهارشنبه ۲۸ آذر ۹۷

پارچه نومکس

نومکس نام تجاری یک پارچه نسوز ، ضد حرارت و شعله ساخته شده توسط شرکت دوپانت است .به لحاظ فنی پارچه نومکس ترکیبی از پلیمر پلی آمید آروماتیک است (در اصل پارچه نومکس به لحاظ اختراع پارچه پلی کربن آمید نامیده می شود) اما اجازه دهید این پارچه را با همان نام نومکس بشناسیم.

بدترین کابوس یک راننده ماشین مسابقه ای تصادف است.شما در یک ماشین مسابقه با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت هستید ، ناگهان لاستیک خودرو می ترکد و شما به شدت تصادف میکنید ، هنگامی که شما از تصادف جان سالم به در برده اید ، انرژی بیش از حد در تصادف باعث بالا رفتن حرارت در باک ماشین شده و باعث اتش می شود و ماشین شما که قرار شما رو به پیروزی برساند تبدیل به یک گلوله آتشین می شود .

پارچه نومکس در ساخت لباس های راننده های ماشین مسابقه ای

شما موفق به خروج از ماشین می شوید اما اکنون یک تهدید خطرناک تر وجود دارد ، لباس شما آتش می گیرد ، خوشبختانه شما یک لباس ضد آتش داخلی از جنس نومکس(Nomex) پوشیده اید ، بنابراین همانطور که از ماشین به بیرون پرتاب می شویدآتش همه چیز را به خودش میگیرد ضربه خورده اید اما آسیب ندیده اید، شما زندگی خود را مدیون یک قطعه شیمیایی شگفت انگیز هستید. اجازه دهید نگاهی دقیق تر به پارچه نومکس و کاربردهای آن بیاندازیم :

  • نسوزآوران آترا
  • چهارشنبه ۲۸ آذر ۹۷

کاربردهای پتو نسوز و پتو سرامیکی

پتو نسوز یا پتو نسوز سرامیکی از فیبرهای بلند ، انعطاف پذیر و متقاطع ساخته شده است که دارای پوششی قوی و سبک وزن و با دوام است و مناسب برای کاربرد در محدوده دما تا ۱۲۶۰ درجه سانتی گراد است.

پتوز نسوز بهترین عایق برای کوره ها می باشد . پتو سرامیکی دارای مقاومت حرارتی بسیار بالا است ، نصب این پتو به دلیل وزن سبک آن و انعطاف پذیری بالای ان ، بسیار راحت بوده .

فیبر سرامیکی موجود در پتو نسوز خورد یا شکسته نمی شود و در برابر شوک حرارتی مقاوم است ، کارایی بسیار بالای پتوی سرامیکی باعث کاهش شدید اتلاف دما و بالا رفتن راندمان در کوره ها و … می شود .

پتو نسوز

۱- پتو نسوز کوره :

ویژگیهای مقاوم در برابر آتش و حرارت پتوی نسوز را بهترین گزینه مناسب برای استفاده در کوره ها است . مراحل استفاده از پتو نسوز کوره به صورت زیر است :

ابتدا پتو نسوز را به ابعاد مورد نظر برش داده و ماژول های پتو روی هم متصل کرده و در نهایت در کوره به صورت ثابت نگه میداریم

پتو نسوز کوره

مزایای استفاده از پتو نسوز در کوره ها :

پتو نسوز کوره بسیار سبک وزن است و این سبکی وزن نصب آن را سریع و آسان کرده و بار و وزن ساحتار کوره کاهش پیدا میکند.

ضریب هدایت حرارتی کم پتو نسوز کوره نسبت ۱ به ۱۰ می باشد و یکی از گزینه های عملی برای کوره است.

عایق گرمای عالی پتو نسوز کوره استفاده از پتو نسوز کوره چه در داخل و چه در بیرون محیطی کوره ها باعث میشود هم گرما اتلاف نشده هم محیط کار کردن ایمن باشد.

الیاف سرامیکی موجود در پتو نسوز کوره خنثی بوده و در برابر خوردگی فلزات و اسیدها مقاوم است.

  • نسوزآوران آترا
  • چهارشنبه ۲۸ آذر ۹۷

وارنیش نسوز و کاربردهای وارنیش نسوز

وارنیش نسوز  عایق های حرارتی و برودتی هستند که برای عایق بندی سیم کشی ، قطعات الکتریکی و حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع وارنیش نسوز احتیاج به حرارت دادن و شکل گرفتن ندارند در نتیجه تغییر سایز از خود بروز نمی دهند.

انواع وارنیش نسوز :

 

وارنیش نسوز فایبرگلاس :

وارنیش نسوز ابتدا با نخ فایبرگلاس بافته می شود و بعد از آن با ورق لاستیک سیلیکون برای مقاومت حرارتی و کششی بهتر کاور می شوند و می توانند و تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد تحمل حرارتی دارند .

وارنیش نسوز فایبرگلاس بافته از الیاف فایبرگلاس کلاس E  برای تحمل حرارتی تا ۴۵۰ درجه سانتی گراد بسیار مناسب است ، بهترین محافظ برای شیلنگ سیلیکونی ، کابل برق و انواع کابل های ابزار دقیق می باشد.

وارنیش فایبرگلاس بافته شده بدون درز است، بنابراین در برابر فشار داخلی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد. هنگامی که وارنیش تحت فشار قرار می گیرد مانند بدن کوسه عمل می کند.

از مهمترین ویژگی های وارنیش نسوز این است که بعد از آتش گرفتن یا در معرض حرارت و آتش در کمتر از ۱۰ ثانیه خاموش می شود و دچار حریق نمی شود.

وارنیش نسوز سیلیکون :

وارنیش سیلیکون فایبرگلاس با یک پوشش لاستیک سیلیکونی مقاوم تر از وارنیش فایبرگلاس در برابر سایش است و ایده آل در برنامه های کاربردی سنگین است که نیاز به ویژگی های مکانیکی و الکتریکی است.

خواص مکانیکی و قدرت دی الکتریک بالا وارنیش سیلیکون آن را اولین انتخاب در برنامه های کاربردی مانند حفاظت از کاور بوشینگ ترانسفورماتورها ، درپوش سیم پیچ موتور، جداسازی ترکیب کننده ها ، و سیم کشی منبع تغذیه می کند

وارنیش نسوز در برابر بیشتر اسیدها ، قلیایی ها ، سفید کننده ها مقاوم است. همچنین این محصول مقاومت سایشی خیلی بالا از خود دارد .

  • نسوزآوران آترا
  • چهارشنبه ۲۸ آذر ۹۷

پیپر سرامیکی یا کاغذ الیاف سرامیکی

پیپر سرامیکی یا کاغذ الیاف سرامیکی  یک ماده نسوز سبک وزن است که از مخلوط فیبرهای آلومینا-سیلیکا خلوص بالا به یک ورق بسیار انعطاف پذیر و یکنواخت تبدیل شده است. درجه بندی این کاغذ سرامیکی تا ۱۲۶۰ درجه سانتی گراد تحمل را دارد.

کاغذ فیبر سرامیکی یکی از انواع محصولات سرامیک نسوز می باشد، که خاصیت جمع شدگی کم، قدرت کارکرد خوب و هدایت حرارتی کم است. پیپر سرامیکی را براحتی می توان با چاقو ، برش دهنده ها و قالب های برشکاری به راحت بریده می شود. انعطاف پذیری بسیار بالای کاغذ سرامیکی به آن  اجازه می دهد در کاربردهای پیچیده استفاده ی فراوان داشته باشد.

ویژگی های اصلی پیپر سرامیک :

  • هدایت حرارتی بسیار کم
  • مقاوم در برابر آتش
  • ضد شعله
  • مقاومت در برابر خوردگی بسیار عالی (مقاومت در برابر اکثر مواد شیمیایی به جز هیدروفلوئوریک، اسید فسفریک و قلیایی غلیظ)
  • انعطاف پذیری بالا
  •  بدون آزبست و ضد خوردگی و ضد سایش با قدرت بالا
  • عایق الکتریکی و صدا خوب
  • فرسایش حرارتی
  • مقاومت در برابر فرسایش و عایق بسیار خوب برای برق

  • نسوزآوران آترا
  • چهارشنبه ۲۸ آذر ۹۷

پارچه نسوز چیست؟

 

پارچه نسوز چیست؟

پارچه نسوز ، پارچه هایی هستند که از الیاف نسوز ، همچون فایبرگلاس ، فایبرسرامیک ، آرامید (کولار) ، گرافیت و… بافته میشوند .

این پارچه های نسوز با روش های مختلفی همچون PLAIN , UD , TD ، SATIN و … بافته می شوند و با توجه به نوع الیافی که در تولید آنها بکار رفته دارای مقاومت حرارتی مختلف و کاربردهای فراوانی دارند.

بافت پارچه نسوز

از پارچه های نسور پرکاربرد می توان به پارچه نسوز فایبر گلاس ، پارچه نسوز سرامیکی و پارچه نسوز سیلیکا نام برد .

برخی از الیاف مصنوعی مقاومت بسیار بالایی در برابر شعله آتش دارند، از جمله الیاف شیشه و الیاف های مداکریلیک و ترکیب های دیگر، از جمله پلی استرهای خاص، اشتعال پذیری بسیار کمی در برابر آتش سوزی دارند و حتی ممکن است خود را خاموش کنند.

الیاف طبیعی مانند پشم و ابریشم معمولا ذوب نمی شوند، آتش زدن آنها بسیار دشوار است و اینکار به آهستگی صورت می گیرد و حتی قابلیت این را دارند که خود را خاموش کنند.

در مقابل پارچه های غیر طبیعی مانند پارچه های پنبه ای و کتان می توانند به سرعت جرقه بزنند و موجب گسترش سریع شعله شوند که می توان با جایگزین کردن پارچه نسوز استاندارد از این امر جلوگیری کرد و سلامت محیط و مواد تولیدی را مورد تضمین قرار داد.

ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی باعث بهبود کیفیت پارچه نسوز می شود. برای تعیین طبیعی بودن پارچه اگر یک تکه از نخ آنرا سوزانده اگر به صورت پودر درآمد الیاف آن طبیعی و اگر بصورت گوله درآمد از مواد نفتی است.

فاکتور احتراق و سوختگی پارچه نیز تحت تأثیر وزن و بافت پارچه نسوز قرار می گیرد.

پارچه نسوز سبک وزن، پارچه های بافته شده سریع تر از پارچه های سنگین تر با پارچه های محکم سوزانده می شوند. علاوه بر این، قابلیت اشتعال پارچه نیز می تواند توسط بافت سطح پارچه تحت تاثیر قرار گیرد.

ویژگی ها ی پارچه نسوز :

  1. مقاومت حرارتی بالا تا ۱۵۰۰+ درجه سانتی گراد
  2. ضد اسید و باز ، ضد روغن و انعطاف پذیری بالا
  3. عایق بندی دیگ های بخار ,لوله ها , نیروگاه های برق , عایقکاری تاسیسات, ساختمانها و کارخانجات

پارچه های نسوز بدلیل مقاوت بالایی که در برابر حرارت ، فشار ، جریان ، سایش و کشش از خود نشان می دهند .

پارچه نسوز بعنوان عایق حرارتی ، عایق فشار و عایق الکتریکی (دی الکتریک) در صنایع مختلفی همچون :

  • صنایع نظامی
  • ساختمانی
  • کشتریانی
  • کوره سازی
  • فولاد و صنایع غذایی استفاده می شوند

پارچه نسوز بدلیل مقاوت بالایی که در برابر : حرارت ، فشار ، جریان ، سایش و کشش از خود نشان می دهند

انواع پارچه نسوز

از انواع پارچه نسوز می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • پارچه نسوز سرامیکی
  • پارچه نسوز سیلیکونی
  • پارچه نسوز فایبرگلاس
  • پارچه نسوز فایبر فلون
  • پارچه نسوز آزبستی
  • پارچه فایبرگلاس فویلدار
  • پارچه کربن نسوز
  • برزنت نسوز
  •  
  • نسوزآوران آترا
  • سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷

پارچه نسوز سرامیکی و کاربردهای آن

 

پارچه نسوز سرامیکی از مواد مقاوم در برابر حرارت و الیاف سرامیکی قابل حل تشکیل شده است ، پارچه نسوز سرامیکی با فولاد ضد زنگ یا مغز رشته های شیشه تقویت شده و می تواند مقاومت حرارتی آن را تا ۱۲۶۰ درجه بالا ببرد . در دمای ۱۶۵۰ درجه سانتی گراد در مدت زمان کوتاه می تواند کار کند.

پارچه نسوز سرامیکی به عنوان مواد عایق حرارتی و یک جایگزین عالی برای پارچه آزبست استفاده می شود.

پارچه نسوز سرامیکی

پارچه سرامیکی یک پارچه نسوز صنعتی با کارآیی بسیار بالاس

دارای پایداری شیمیایی عالی و مقاوم در برابر شوک حرارتی و خوردگی است.

الیاف قابل حل سرامیکی استفاده شده  در پارچه نسوز سرامیکی برای سلامتی و همچنین محیط زیست بسیار مناسب می باشد .پارچه فیبر سرامیکی به طور گسترده ای در صنایع جوشکاری، کارخانجات ریخته گری، آلومینیوم و کارخانه های فولاد سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • نسوزآوران آترا
  • سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷
تهیه و توزیع انواع پارچه های نسوز چسب دار و ساده ، نخ های نسوز ، چسب های نسوز و صنعتی ، عایق های برودتی-حرارتی ، ورق میکا ، نوار میکا ، صفحه میکا ، ورق های فیبر ، الیاف های فایبر و ساخت انواع واشر و قطعات صنعتی

فروشگاه نسوز آواران آترا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.
02133928001
02133924005
02133924007
02133113700

http://naatra.com
تهران ، میدان امام خمینی ، خیابان امیر کبیر ، نبش سعدی جنوبی ، شماره 561